Kleine beslissingen hebben grote gevolgen.
Dit kunnen zowel positief als negatieve gevolgen zijn.
Amalek
In het Oude Testament wordt verschillende keren gesproken over Amalek. Amalek is de aartsvijand van Israël.
We lezen in de Bijbel drie keer over de strijd van het volk Israël met Amalek. In Exodus 17:14 waar Amalek Israël aanvalt tijdens de uittocht uit Egypte. De Israëlieten worden door Jozua verslagen zolang Mozes zijn stok omhoog houdt. Het beroemde verhaal waar twee helpers zijn arm met de stok omhoog houden.
In Deuteronomium 25:17-19 waar gezegd wordt: “Vergeet niet wat voor verschrikkelijks de Amalekieten gedaan hebben. Ze hebben jullie zomaar aangevallen in de woestijn, toen jullie gevlucht waren uit Egypte. Jullie waren moe en hadden geen kracht meer, en juist toen vielen ze jullie van achteren aan, waar de zwakste mensen liepen. De Amalekieten hadden geen enkel respect voor God. Vergeet dat niet!”
En in 1Samuël 15 in de oorlog van Saul tegen Amalek. Saul vermoordt koning Agag, afstammeling van Amalek en koning over de Amalekieten, ondanks het bevel van God hiervoor, toch niet. Dit komt hem duur te staan. Het is afgelopen met zijn koningschap.
En als vierde lezen we ook nog in het boek Esther over haar strijd met Haman, die afstamt van Agag. Deze strijd staat voor de strijd tussen Israël en Amalek. Amalek is het symbool voor het absolute kwaad en is uit op de uitroeiing van het volk Israël.
Maar wie is deze Amalek? In Genesis 36:40 wordt gesproken over Timna wanneer de familie van Esau wordt besproken. Timna is van koninklijke bloede en wil zich bekeren en aansluiten bij Abraham, Izaäk en Jakob. Die willen haar echter niet ontvangen. Hierop wordt zij de bijvrouw van Elifaz, de oudste zoon van Esau en Ada. Uit deze verbintenis wordt Amalek geboren. Amalek die Israël zoveel ellende zou berokkenen. De reden? Timna had niet verworpen mogen worden door het huis van Abraham, Izaäk en Jakob.
Een ogenschijnlijk kleine beslissing met grote negatieve gevolgen.
Nu naar Marcus.
Marcus heeft het oudste evangelie geschreven. Hij was de eerste die dingen op papier zette en oude mondelinge en schriftelijke bronnen gebruikte en aanvulde met de verhalen van Petrus. De verhalen over Jezus hebben we zo eigenlijk uit de eerste hand, verteld door Petrus, die vanaf het begin van diens werk bij Jezus is geweest. Het is ook vrij vroeg geschreven. Een extra indicatie dat het evangelie de waarheid spreekt, want in die tijd waren er nog getuigen in leven die anders ongetwijfeld van zich hadden laten horen.
Maar hoe komt Marcus nu in contact met Petrus? Petrus wordt in Handelingen 12:12 door een engel bevrijd uit de gevangenis en gaat dan naar het huis van de moeder van Marcus. Hij kent Marcus dus via diens moeder.
Later, wanneer Saulus, later Paulus, vanuit Jeruzalem vertrekt om het evangelie te verkondigen, doet hij dat samen met Barnabas. En zij nemen Marcus met zich mee. Marcus gaat in Pamfylië echter terug naar huis, naar Jeruzalem.
Op de tweede zendingsreis wil Barnabas Marcus weer opnieuw meenemen. Voor Paulus is dit onbespreekbaar. De twee krijgen zo’n ruzie dat ze elk hun eigen weg gaan. Barnabas vertrekt naar Cyprus met Marcus terwijl Paulus Silas uitkiest om met hem verder te gaan. Later zal Marcus met Petrus gaan reizen. In 1Petrus5:13 groet Petrus de lezers vanuit Rome van de christenen daar en van zijn leerling Marcus.
Door zijn gelovige moeder, leert Marcus Petrus kennen. Evenals bij Amalek in negatieve zin, zijn hier de relaties van de moeder van Marcus heel belangrijk in positieve zin. Marcus leert via zijn moeder Petrus kennen. Hij neemt tijdens de eerste zendingsreis van Paulus het besluit om terug te keren naar Jeruzalem. Waarom is niet bekend. Het is echter een beslissing met grote gevolgen. Door de halsstarrigheid van Paulus krijgt Marcus geen tweede kans bij Paulus, maar komt hij via Barnabas later als leerling bij Petrus op diens reizen.
Ook hier hebben kleine beslissingen grote gevolgen. In dit geval gelukkig in positieve zin. Het evangelie van Marcus is een mooi, duidelijk en compact boek geworden waarin de verhalen over Jezus heel begrijpelijk zijn opgeschreven.